Välkomna till min blogg

Skapad den 8 januari 2008.

Titta på mina bilder och läs allt om min lilla värld...
Håll till godo
Läs mina gamla inlägg på min förra blogg på adress:
http://blogg.aftonbladet.se/477

fredag 18 januari 2008

Allt vatten ska till havs

Skellefteå 18 januari 2008


Skellefteälvens vatten rinner ner mot havet...Allt vatten ska till havs, som det gamla ordspråket brukar heta
Älvens totala längd mäter 410 km . Den rinner upp i Ikesjaure, Arjeplogs kommun i västra Lappland, och avvattnar de tre stora sjöarna Hornavan, Uddjaur och Storavan. De flesta av Skellefteå Krafts vattenkraftverk ligger i Skellefte älv.


Här utanför Mobackenkyrkan står prästens lilla Hundkoja.
.
På måndag vänds vår bostad upp och ner...Då börjar hantverkarna jobba här...och ur allt damm, spån, spackel, klinker och rör ska ett nytt och trivsammare hem uppstå...Kongo får under tiden flytta till Örviken...
.
Såg ni PÅ Spåret ?
Vem kunde tro att Pia Conde och Thomas Pettersson skulle nita dit Jan Guillou och hans hustru A-M Skarp...Men det var kul...

Tack IMSE !
Ratatosken satt i granen skulle skala kottar...
Nu har jag tack vare er fått reda på vad en Ratatosk är för något...
enligt wikipedia lyder svaret som kommer:
Ratatosk (fornnordiska ratatǫskr) var i nordisk mytologi en ekorre som springer upp och ner i världsträdet Yggdrasil och befordrar förolämpningar mellan draken Nidhögg vid trädets rot och örnen Hräsvelg i trädets topp. Ratatosk omnämns i eddadikten Grímnismál, varifrån Snorre hämtar sin kunskap om djuret.
Den troligaste förklaringen till namnet är att det är av anglosaxiskt ursprung: ræt (råtta) och tusc (vass tand). Ett träd, en ekorre, en drake och en rovfågel förekommer på det engelska Bewcastlekorset

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om du hittar ett ex av "Asken Yggdrasil" skriven av Alf Henriksson och med teckningar av Edward Lindahl så läs den för guds och din egen skull...En sagolik bok!
Ha en fortsatt bra helg!

Anonym sa...

Tack för tipset